I vår faq hittar du svar på de vanligaste frågorna gällande hårdvara i form av spelare och skärmar för digital signage, mjukvara för hantering av innehåll på de digitala skärmarna, uppkoppling, installation och mycket mer.
Digital skyltning, även känd som digital signage, innebär att digitala skärmar och displayer används för att visa information, reklam eller annat innehåll på ett dynamiskt sätt.
Oftast används en extern mediaspelare som ansluts till skärmens hdmi-port. Mediascreen fungerar både med och utan extern mediaspelare.
Den externa mediaspelaren, baserad på Raspberry Pi, är inte större än ca 80x60x20 millimeter och kan enkelt byggas in i en ram/chassi, placeras bakom skärmen eller ovanför innertaket i anslutning till skärmen.
Mediascreen Signage Cloud har stöd för SSSP – Samsung Smart Signage Platform. Det innebär att du som har en skärm med Samsungs inbyggda spelare kan ansluta den direkt till Mediascreen utan extern spelare.
Utöver detta är det även möjligt att använda Androidbaserad hårdvara som mediaspelare.
Ja, rent tekniskt går det att koppla vår spelare för digital skyltning till hdmi-porten på en TV för hemmabruk, men det är inget vi rekommenderar.
En skärm som används för digital skyltning är ofta igång varje dag dygnet runt medan en vanlig TV för hemmabruk används betydligt mindre. De skärmar vi rekommenderar är byggda för professionellt bruk och tål drift 24/7. Här ställs även högre krav på ljusstyrka gentemot en skärm för hemmabruk, skärmar i offentliga miljöer eller en skärm för utomhusbruk måste vara både ljusstark och ha högre kontrast. Mediascreen är certifierad samarbetspartner med Samsung som har ett brett utbud av skärmar för professionellt bruk.
Molnbaserad digital skyltning innebär att innehållet som visas på skärmarna hanteras och uppdateras från en molntjänst. Mediascreens molnbaserade mjukvara för digital skyltning möjliggör fjärrstyrning och uppdateringar från vilken plats som helst, allt som krävs är en internetanslutning. Materialet som visas på infotavlorna laddas ner och sparas i mediaspelaren, så i de fall det förekommer störningar i internetanslutningen visas ändå rätt media på skärmarna.
Traditionell reklam använder vanligtvis tryckta medier som affischer och skyltar medan digital skyltning använder elektroniska skärmar för att visa dynamiskt och interaktivt innehåll.
Med digitalt innehåll är det enkelt att snabbt ändra och uppdatera innehållet löpande. Schemalägg innehållet för att nå rätt målgrupp vid rätt tidpunkt för att därmed få ut maximalt av kampanjmaterialet.
Att byta innehåll på hundra skärmar för en butikskedja utspridda över hela landet är lika enkelt som att uppdatera media på en separat skärm. Digital signage säkerställer att rätt information visas i hela nätverket av digitala skyltar.
Digital skyltning ger möjlighet att skapa dynamiskt och engagerande marknadsföringsinnehåll. Digital signage används bland annat för att visa kampanjer, produktinformation, dynamiska menytavlor för restaurangmenyer och interaktiva element för att locka och informera kunder.
Bilder och videos kodas om och optimeras vid uppladdning. Alla vanliga filtyper stöds, jpg, png, mov, mp4 m.m. Utöver bild och video har Mediascreen Signage Cloud stöd för Word, Excel, Pdf, Powerpoint och ljudfiler. En ppt-fil kan efter uppladdning användas som separata slides i spellistan eller konverteras till videoformat där animationer och bildövergångar från PowerPointpresentationen bibehålls.
Videos kan även importeras eller streamas direkt från YouTube eller Vimeo. Fyll bara i url:en till videon så sköter systemet resten.
Digital skyltning möjliggör snabb och enkel uppdatering av innehåll, interaktivitet, och dynamiska visuella effekter. Det är också mer kostnadseffektivt på lång sikt och ger möjlighet till realtidsinformation. Den kanske största fördelen är att man i realtid kan uppdatera innehållet oavsett var i världen skärmarna är placerade, antingen via en schemalagd marknadsplan eller manuellt när man med kort varsel har behov av att byta budskap.
Det finns flera olika typer av digitala skärmar, LCD-skärmar, LED-displayer, interaktiva skärmar och projektorer. Även surfplattor går att använda för digital signage. Varje typ har sina egna användningsområden och fördelar. Jämfört med en TV avsedd för hemmabruk är de professionella skärmarna byggda för att klara att vara igång upp till 24 timmar per dygn, sju dagar i veckan. Även ljusstyrkan och kontrasten är anpassad för offentliga miljöer eller placering utomhus. Jämfört med en konsumentskärm ställer en skärm för digital skyltning betydligt högre krav på ljusstyrka, kontrast och driftsäkerhet.
Ja, digital signage används ofta för intern kommunikation. Ofta visas företagsnyheter, scheman, viktiga meddelanden och annan relevant information för anställda och gäster.
Det blir även allt vanligare att guida och hälsa besökare välkomna med en eller flera digitala skärmar i receptionen, lobbyn eller varför inte i hissen.
Effektiviteten kan mätas genom analys av interaktioner, tid spenderad på innehållet, försäljningsökningar och andra relevanta nyckeltal beroende på målen för skyltningen.
Jämfört med traditionell tryckt annonsering finns det betydligt fler möjligheter att mäta och följa upp en kampanj med digital signage.
Bilder och video anpassas och skalas så att det passar skärmarna, men tänk på att inte ladda upp för lågupplösta bilder. Se till att bild- och videomaterialet har en upplösning på minst 1920×1080 pixlar (full HD) för att materialet inte ska upplevas som pixligt.
I administrationsgränssnittet finns en integrerad video- och bildbank med royaltyfritt material som kan användas fritt i era layouter och spellistor.
Mediascreens spelare går att ansluta till fast Lan-anslutning med kabel, trådlöst wifi eller till mobilt bredband/4G-dongel.
Innehållet i spellistorna laddas ner och lagras lokal i spelaren, så de belastar normalt inte nätverket vid uppspelning.
Implementeringen av digital skyltning kan variera beroende på skala och komplexitet. Mindre installationer kan vara relativt enkla medan större system ofta kräver professionell hjälp för
behovsanalys, installation och konfiguration.
På Mediascreen konfigurerar vi och testar all utrustning innan installationen påbörjas. Ni kan vara säkra på att allt fungerar som det ska när ni börjar använda systemet.
Ja, en surfplatta i kombination med ett låsbart ställ för bord, vägg eller golv kan i många sammanhang vara ett bra komplement till traditionell digital skyltning. Ge gäster möjlighet att hitta rätt med interaktiva kartor, titta på mäklarobjekt, bilar i lager eller andra produkter och tjänster som ni erbjuder.
Vår mjukvara Mediascreen Signage Cloud är kompatibel med Androidplattor. Kombinera spellistor och layouter med pekfunktion där besökaren kan ta sig vidare till er webbplats. När ingen integrerar med plattan går den tillbaka till den spellista eller layout ni valt.
Vi erbjuder även alkoholmätare för offentliga miljöer där hårdvaran bygger på digital signage, surfplatta och låsbara stativ.
Via appar och widgets i Mediascreens mjukvara kan ni hämta aktuellt innehåll från en rad onlinetjänster. Presentera aktuella nyheter, väderprognoser, tidtabeller för lokaltrafik, restaurangmenyer, flöden i sociala medier och mycket mer. Många onlinetjänster går även att integrera i Mediascreen direkt från webben genom att ange tjänstens url. Ett bra exempel på detta är menyer för öl och vin från untappd.com.
Ja, säkerhetsaspekter inkluderar skydd mot obehörig åtkomst och manipulation av innehåll. Användning av säkra anslutningar och uppdaterade mjukvaror är viktigt. När du loggar in på Mediascreens mjukvara för digital skyltning kan du skydda ditt konto genom att använda tvåfaktorsautentisering och därigenom förhindra att någon obehörig tar sig in.
Eftersom innehållet i dina spellistor laddas ner och lagras lokalt i mediaspelaren kommer de att visas även om internetuppkopplingen förloras tillfälligt. Applikationer och integrationer mot andra onlinetjänster på dina digitala skyltar kan däremot kräva att dina spelare är uppkopplade mot nätet för att aktuell information ska kunna hämtas.